Jak si stojí Altra Olympus 5? Recenze kolegyně Radky
Olympy pětky aneb kámošky do nepohody na dlouhých bězích a štrekách
Když máte super kamarádku, nemáte ji rádi proto, že je štíhlá, elegantní, má modré oči a otáčí se za ní každý chlap. Milujete ji proto, že je tam vždycky pro vás, že vás podrží, když je vám špatně, že když jste s ní, dny běží jako o závod, užíváte si to a svět vás prostě baví. A že i když prožijete hodně zlé časy, dokážete se tomu zasmát a vnímat jen to dobré. A přesně taková kamarádka je i bota Olympus 5 od Altry. (Kluci, omlouvám se za genderovou nekorektnost, může to být samozřejmě i kamarád nebo dokonce plyšový medvídek.)
Olympus 5 není žádná křehotinka, jedna bota váží pěkných 350 gramů (v pánské velikosti 42), ale konstrukčně je tak dobře stavěná, že by mohla místo Atlanta podpírat nebesa. Je vidět, že podrážka Vibram už je na tomto modelu osvědčená – největších změn dosáhla mezi verzemi 3.5 a 4, kdy Altra přidala větší rozšíření a bota tak získala „základnu“. Díky tomuhle fíglu se výrazně zlepšila její stabilita a pětky si ji zachovávají. Na podrážce se oproti čtyřkám v podstatě jen lehce změnilo postavení výstupků ve střední části a bota tak nadále zůstává skvělou trailovou univerzálkou, která sice zvládne mírné bahno, sníh, mokré skály i štěrk, ale nečekejte od ní to, co od specializovaných, techničtěji zaměřených bot.
Už citelnější upgrady Altra provedla na konstrukci boty samotné a na svršku. Stále zůstává to, co dělá Altru Altrou – široký předek kopírující tvar lidské nohy, v případě modelu Olympus to je stále nejširší, tzv. Original fit (mimochodem, když říkám lidské, myslím takovou tu rozťápnutou šlápotu, kterou po pár desítkách či stovkách kilometrů v kuse má každý, nikoliv elegantní nohu nazutou do střevíčků).
Vlevo noha v běžném tvaru boty a noha v botě Altra, vpravo noha člověka, mutanta a haluxu.
Změnilo se však zasazení nohy do boty, které je teď hlubší, a zároveň bylo přidáno tvarované polstrování na patě, takže noha míň klouže a líp drží na kotníku (tohle může být zásadní game changer zejm. pro ty z nás, kdo mají sice široký předek nohy, ale úzkou patu). Takto konstruovaná pata dovolí noze i občasné zaškobrtnutí a podrží kotník před zvrtnutím. Svršek je oproti předchozí verzi pohodlnější, měkčí a odolnější, materiál je stále skvěle prodyšný a rychleschnoucí, i když mi (možná subjektivně) připadá, že o něco míň než u čtyřek.
Model Olympus je z nabídky značky Altra nejtlumenější bota. Zprvu se nejspíš 3,5cm vysoká platforma nezdá jako ideální volba do terénu, ale tohle právě považuju za největší vychytávku a knowhow Altry. Rozšířená podrážka, chodidlo zapuštěné dovnitř do boty a konstrukčně dobře řešená pata z boty udělaly tank na pásovém podvozku, který vše přejede a nic ho nemá šanci zpomalit či převrátit. Můžete být tedy unavení, sotva plést nohama, a Olympy vás pořád nesou vpřed.
Tu nejznámější charakteristiku Altry jsem si nechala na konec. Nulový drop, aneb heslo Altry „zero drop, zero limits“. I Olympus 5 má díky široké špičce a nulovému vyvýšení paty simulovat zdravou, přirozenou chůzi. Osobně se ale domnívám, že zrovna u tohoto modelu není drop nejdůležitější, a pokud budete v botách běhat nebo chodit v terénu, bude se sklon nohy přirozeně měnit podle sklonu povrchu. Takže pro ty, kteří se nulového dropu bojí – není čeho, jen si nezapomeňte občas protáhnout lýtka a achilovky.
Shrnuto: Altra Olympus 5 je bota do každého počasí, která zvládne všechny terény a ochrání vás před nebezpečím (zraněním). Oceníte ji zejména na dlouhých bězích a přechodech. Je to klidný přístav v bouři, žádný závoďák, ale donese vás, kam si budete přát.
A pokud si ji zamilujete, pořiďte jí návleky – bude stále jako nová a vaše nohy se uvnitř nebudou muset prát s kamínky.
Tip: I kamarádky do nepohody potřebují občas vyčistit. Pokud tedy se svými botami zacházíte jako já dřív – necháte je uschnout tak, jak jsou, oklepete hroudy suchého bahna a vyrazíte nanovo, tak na to zapomeňte. Boty sice zvládnou x hodin běhu či chůze v bahně, ale potom si stejně jako vy zaslouží sprchu a odpočinek. Pokud jsou tedy zablácené, promočené nebo propocené, jemně je očistěte mokrým hadříkem či kartáčkem, vyndejte vložky, vycpěte novinami a pomalu usušte. Odvděčí se vám za to až dvojnásobným počtem společných kilometrů.